توییتر وکارآفرینی دیجیتالی 140 کارکتری

 

Twitter پرتالی که از فعال‌ترین شبکه‌های اجتماعی وب است و توانسته است

در مدت کوتاهی، گوی سبقت را از غول‌های اینترنت گرفته و خود را در

زمره 20 سایت پر بیننده وب قرار دهد. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی،

هنری، ورزشی و اجتماعی دنیا از جمله برخی از مقامات کشورمان نیز،

در این پرتال دارای صفحه شخصی رسمی هستند. استراتژی تولید

محتوای 140 حرفی که توسط توییتر در دنیا باب شد، در مدت کوتاهی توانست

این دامنه را به میلیاردها دلار ارزش بازاری برساند. ارزشی که قابل توجه

و مهم بود. توییتر نوعی سرویس شبکه اجتماعی و میکرو بلاگینگ آنلاین

است که به کاربرانش امکان می‌دهد پست‌هایی متن محور تا 140 کاراکتر را،

معروف به “توییت”، بفرستند و بخوانند.

 

داستان توییتر

 

در میان میلیون‌ها سایت فعال و غیر فعال در اینترنت، پرتال‌هایی که

در زمره 10 سایت پر بیننده وب هستند، همواره از توجه جهانی میلیاردها

مخاطب وب برخوردار هستند. توییتر، به عنوان یک شبکه اجتماعی فعال

متنی و تصویری در دنیای وب، توانست با کسب و کار دیجیتالی خلاقانه ای،

گوی سبقت را از بسیاری از غول‌های اینترنت از جمله فیسبوک و گوگل،

برباید و خود را به عنوان یکی از سردمداران این دنیا معرفی کند. هم اکنون

بیش از 11 میلیارد و 700 میلیون صفحه وب، درباره توییتر و با آدرس توییتر

تعریف و راه اندازی شده است که خود اثربخشی فوق‌العاده بالای این پرتال

را در حوزه شبکه‌های اجتماعی و کسب و کار آی تی محور نشان می‌دهد

توییتر وکارآفرینی دیجیتالی 140 کارکتری

(بیش از 11 میلیارد صفحه وب بر اساس دامنه توییتر دات کام تعریف

و راه اندازی شده است)

. هر سهم این شبکه در بازار بورس آمریکا، 34 دلار (بیش از 100 هزار تومان)

به ازای هر سهم می‌باشد. این قدرت توییتر را نشان می‌دهد که در فضای

کسب و کار امروز دنیا، توانسته است با ایده نوآورانه خود، بسیاری به

دنبال خود بکشاند. مانند مسیری که اینستاگرام و فیسبوک زاکربرگ در پیش گرفت.

ابداع توییتر به یک “جلسه طوفان فکری یک‌روزه” میان اعضای هیئت

مدیره شرکت “پادکستینگ اودِئو” بازمی‌گردد. در آن جلسه، دورسی طرح

ارتباط هر فرد با یک گروه کوچک با استفاده از یک سرویس پیام کوتاه را مطرح کرد.

اسم رمز اصلی پروژه برای این سرویس “twttr” بود. طراحان در ابتدا “10985”

را برای شماره پیامک انتخاب کردند اما مدتی بعد برای “استفاده و به

خاطر سپاری آسان‌تر” آن را به “40404” تغییر دادند. کار بر روی این پروژه

در تاریخ 21 مارس 2006، زمانی که دورسی هنگام راه‌اندازی twttr خود

نخستین پیام توییتری را در ساعت 9:50 شب فرستاد، آغاز گردید.

توییتر، در 21 مارچ 2006 توسط جک دورسی، نوآ گلاس، بیز استون و

ایوان ویلیامز در سانفرانسیسکو کالیفرنیا امریکا به عنوان یک استارت آپ کوچک

راه اندازی شد. پس از گذشت 7 سال و رشد فعالیت‌های این پرتال، به

درامد 1.4 میلیارد دلاری رسید و هم اکنون در سراسر جهان، این کارآفرینی

دیجیتالی توانسته است بیش از 3900 کارمند در 25 مرکز بین المللی خود در

اختیار داشته باشد. نشریه فوربس، اخیراً این پرتال را در فهرست 500 برند

برتر جهان قرار داد که بیش از 30 میلیارد دلار ارزش بازاری دارد.

سرمایه اولیه برای راه‌اندازی توییتر براساس منابع غیررسمی رقمی

بین 1 تا 5 میلیون دلار بوده است. پس از راه اندازی توییتر، شماری از سازمان‌ها

و نهادهای مالی، صنعتی و فناوری، رقمی در حدود 57 میلیون دلار در توییتر

سرمایه‌گذاری کردند.

یونیون اسکوئر ونچرز (UnionSquare Ventures)،

اسپارک کپیتال (spark capital)، اینسایت ونچر پارتنرز (Insight Venture Partners)

از جمله سرمایه‌گذاران در توییتر هستند.
تا ماه گذشته میلادی، بیش از 302 میلیون کاربر ثبت شده فعال در این

سرویس ثبت نام کرده بودند. توییتر، شبکه اجتماعی آنلاین است که

از کاربران می‌خواهد تا در 140 کلمه، نظراتشان را درباره مسائل مختلف ارائه کنند.

به این محتوای 140 کلمه ای توییت tweet می گویند.

کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند مانند فیسبوک، به

مشاهده مطالب و نظر دادن به دیگر کاربران بپردازند، اما کاربرانی که

ثبت نام نکرده‌اند و عضو توییتر نیستند، فقط قادر به مشاهده مطالب

می‌باشند. روزانه بیش از 1.6 میلیارد جست وجو در توییتر راهبری می‌شود.

از توییتر به عنوان اس ام اس وب یاد می‌کنند. این شبکه، قریب به 30درصد

کاربران اینترنت را در خود جای داده است که تنها 300 میلیون از ان ها فعال

هستند. اکنون Dick Costolo، فارغ‌التحصیل دانشگاه میشیگان است که

در سال 2013 میلادی از طرف مجله بیزینس اینسایدر، به عنوان برترین

مدیرعامل آمریکا معرفی شد.

توییتر با شعار «چه کار می‌کنید؟» (به انگلیسی:?What are you doing)

پا به میدان وب ۲٫۰ گذاشت امّا در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این شعار

به «چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟» (به انگلیسی:?What’s happening)

تغییر کرد. در واقع، یکی از ویژگی‌های توییتر محدود بودن به تایپ

تنها ۱۴۰ کاراکتر است. این دو شناسه به قدری نو بود که به سرعت

در بین کاربران اینترنت به محبوبیّت رسید. در توییتر افزون بر فرستادن نوشتار

می‌توان فیلم، عکس، و صدا نیز ارسال کرد.

توییتر در لغت به معنی جیک جیک کردن است. محدودیت انتشار 140 کلمه

در هر نوشتار، اخیراً توسط توییتر برداشته شد. در راستای سیاست کسب

و ادغام در این شرکت، توییتر توانست برای گسترش شبکه اجتماعی تلویزیونی

خود، شرکت SnappyTV را خریداری کند. شرکت دیگر، Amplify بود که

به عنوان همکار توییتر فعلیت می‌کند تا بازوی پخش ویدئو توییتر در جاهای مختلف باشد.

 

صفحات مشهور درتوییتر

 

10 فرد زیر، بیش‌ترین میزان فالوور را در توییتر به خود اختصاص داده‌اند.

این آمار تا 23 جون 2015 میلادی می‌باشد.

سایت اینترنتی http://twittercounter.com این آمارها را منتشر می‌کند.

توییتر وکارآفرینی دیجیتالی 140 کارکتری

(فهرست 10 صفحه پر مخاطب در توییتر تا 4 تیر 1394)

همان طور که ملاحظه می‌کنید، کتی پری با بیش از 71 میلیون مخاطب در توییتر،

رقم نخست بیشترین فالوو در این شبکه در میان 500 میلیون کاربر را در اختیار دارد.

پس از آن جاستین بیبر و باراک اوباما، خواننده و رییس جمهور آمریکا، به

ترتیب مقام دوم و سوم پر مخاطب‌ترین صفحات را در این شبکه در اختیار دارند.

تیلور سویفت، لیدی گاگا، ریحانا، جاستین تیمبرلند، الن دجنرس و بریتنی اسپیرز،

خوانندگان و هنرپیشه‌ها و مجریان مشهور آمریکا، رتبه‌های چهارم تا دهم

را در اختیار دارند که هر یک بیش از 40 میلیون مخاطب دارند.

1.    Katy Perry: 71,407,232

2.    Justin Bieber: 64,943,997

3.    Barack Obama: 60,760,489

4.    Taylor Swift: 59,272,365

5.    YouTube: 52,078,265

6.    Lady Gaga: 47,816,601

7.    Rihanna: 47,323,889

8.    Justin Timberlake: 46,457,964

9.    Ellen DeGeneres: 44,505,884

10.    Britney Spears: 42,247,132

 

توییتر چگونه کار می‌کند؟

 

این سؤال مهمی است. مدل کسب و کار و فعالیت یکی از برترین و خلاق‌ترین

کارآفرینی‌های دیجیتالی جهان، روشی اثربخش و پر مخاطب بوده است

که توانسته است ظرف مدت کوتاهی، صدها میلیون کاربر پهنه جهانی

وب را به خود جذب کند. این روش نوآورانه، در فضای شبکه اجتماعی صورت

گرفته است که کاربران می‌توانند با انتشار دیدگاه‌ها و نظرات خود در

عرصه‌های مختلف، با مخاطبان دیگر که در سایت عضو نیستند، ارتباط

برقرار کنند. همان طور که در بخش قبلی دیدید، برخی از کاربران در این سایت،

بیش از 40 میلیون مخاطب دارند. یعنی هر پستی که این افراد در صفحه

خود منتشر کنند، میلیون‌ها نفر ظرف چند ثانیه مشاهده خواهند کرد.

به نظر شما چند رسانه در دنیا داریم که چنین توانمندی فوق‌العاده ای

را به یک فرد، در حالی که در خانه‌اش روی کاناپه نشسته است، می‌دهد؟

چند رسانه در دنیا، این همه مخاطب آنلاین و قابل رصد و شمارش دارد؟

جز شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام، کم تر

رسانه ای در دنیا سراغ داریم که چنین ظرفیت‌هایی را در اختیار داشته باشد.

این‌ها، قدرت شبکه‌های اجتماعی است که توییتر هم توانسته است

در بستر همین شبکه‌های اجتماعی، رشد کند و کسب و کار موفق

و گسترده ای را راهبری کند.

کسب و کاری که برای خیلی‌ها، عین گوگل، اینترنت بدون آن، غیر قابل تصور است.

کاربران، به شبکه‌های اجتماعی که دران حضور دارند، عادت می‌کنند

و به دلیلان که دوستان و آشنایان خود را در داخل و خارج از کشور

فالو و لایک می‌کنند، همواره از نظر روان شناسی، تمایل و نزدیکی خاصی

به فعالیت در این بسترهای مجازی از خود نشان می‌دهند.

این قضیه برای سرزمین 1 میلیارد نفری فیسبوک و سرزمین 300 میلیونی

اینستاگرام فیس بوک نیز صادق است. بنابراین، یکی از مدل‌های موفق

در دنیای کسب و کار امروز، راه اندازی بسترهای شبکه‌های اجتماعی

است که توییتر نیز بر پایه ان بارگذاری و راه اندازی شد. در این مدل،

کاربران به سایت جذب و آرام‌آرام شمار مخاطبان و بازدید از سایت افزایش

پیدا می‌کند. در ابتدای مطلب خواندید که بازدید از سایت توییتر،

ظرف چند سال، چندین برابر شد.

این نشان می‌دهد که مدل تجاری توییتر، جواب داده است.

از دیگر بخش‌های موفق کسب و کار توییتر را، باید در خلاقیت آن در محدودیت

برای انتشار 140 کلمه در یک پست دانست. این قضیه اگر چه اکنون

برداشته شده است، اما در ابتدا به کاربران اعلام می‌کرد که تنها حق

نوشتن 140 حرف را دارند. بعضی‌ها معتقدند، این که توییتر محدودیت

140 کاراکتری را برای انتشار یک پست در شبکه اجتماعی خود مطرح کرد، 2 فایده داشت:

1-    یکی این که به دنیای وب اعلام کرد که در این شبکه، هر پست،

نباید از 140 کاراکتر بیش تر شود که خود، در جذب مخاطب و ارائه دید

خلاقانه ای در مدل تجاری آنلاین، موفق بود.

2-    وقتی شما محدودیت دارید تا حرف خود را در 140 کاراکتر ارائه کنید،

سعی می‌کنید بهترین جملات، بهترین کلمات را انتخاب کنید و اثربخش

حرف بزنید. توییت های مختصر و مفید!

کاربران، همیشه در سایت‌هایی که موضوعاتی جالب مطرح می‌شود،

استقبال می‌کنند و این محدودیت 140 کاراکتری توییتر، در ترغیب

مخاطبان به مشاهده سایت و کنجکاو کردن مخاطب به بررسی مدل

و سیستم فعالیت آن، اثر داشت.

 

دلیل موفقیت!

 

بسیاری دلیل محبوبیت فوق‌العاده‌اش را مدیون محدودیتش می‌دانستند،

جایی که همان‌طور که اشاره شد در توویت‌ها حداکثر امکان تایپ 140 حرف

مهیا بود و همواره شاهد توئیت‌هایی مختصر و مفید بودیم. در بخش ارسال

توئیت‌های سریع یا همان DM ها نیز این محدودیت وجود داشت که

اکنون Twitter رسماً اعلام کرده که از ماه آیندهٔ میلادی این محدودیت را

حذف خواهد کرد. محدودیت 140 حرف به شکلی قابل تأمل به 10000 حرف

افزایش خواهد یافت که به نوعی می‌توان گفت محدودیت برطرف شده

و از این پس شاهد توئیت‌هایی بسیار بلندتر از قبل خواهیم بود.

در حال حاضر تغییر جدید آماده است و توئیتر اعلام آمادگی کرده که

بزودی تمامی محصولات خود را آپدیت خواهد کرد. این شرکت به تمامی

توسعه‌دهندگان خود اعلام کرده که نسخهٔ جدید اپ را در پلتفرم‌های

مختلف آپدیت کنند و محدودیت اعمال شده را بردارند. برداشتن محدودیت

شاید یک گام مثبت تلقی شود اما همین محدودیت 140 کاراکتری در تایپ

تویت خود عامل بزرگی در جذب مخاطب و مفید بودن محتوای توئیت‌ها بود

که برداشتن آن می‌تواند از بار مفید محتوا بکاهد هرچند که به احتمال

قوی توئیتر خود پیش‌بینی تمامی این مسائل را کرده است.

این مدل تجاری خلاقانه، عاملی برای توجه فعالان تجاری و اقتصادی

و هنری در دنیای وب، به نحوه فعالیت توییتر بود که همان طور که

مشاهده کردید، سبب شد تا صدها میلیون صفحه شخصی و عمومی

و رسمی در این شبکه راه اندازی شود. اکنون، اظهارات بسیاری از رهبران

جهان در فضای مجازی، با هشتگ های توییتری و اینستاگرامی، طراحی

و دنبال می‌شود که خود نشان دهنده اهمیت و جایگاه این مدل کسب و کار

موفق در عرصه وب می‌باشد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران، در صفحه توییتر خود

بیش از 340 هزار فالور را در اختیار دارد.

توییتر وکارآفرینی دیجیتالی 140 کارکتری

(تصویر صفحه توییتر حسن روحانی، درباره مکالمه تلفنی با رییس جمهور آمریکا
که بازتاب جهانی پیدا کرد)

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز علاوه بر فیسبوک، در توییتر هم صفحه

شخصی دارد که 272 هزار فالوور در اختیار دارد. یکی از جنجالی‌ترین توییت های

ظریف مربوط به توییت های وی با نانسی پلوسی، از سیاستمداران آمریکایی،

درباره محمود احمدی نژاد است.

توییتر وکارآفرینی دیجیتالی 140 کارکتری

(تصویر تویت های ظریف و ناناسی پلوسی درباره انکار هولوکاست)

توییتر به زبان‌های مختلف ارائه شده است که به کاربران با زبان‌های گوناگون

این فرصت را می‌دهد که در بستر زبانی مورد نظر خود، با سایت کار کنند.

بخش فارسی توییتر در آدرس: https://about.twitter.com قرار دارد.

بلاگر نیز که از برترین سایت‌های وب است، توییتر با الهام بخشی از

مدل کسب و کار آن راه اندازی شده است

شرکت که خود نشان دهنده نوع نگاه میکروبلاگی در استارت آپ

و توسعه کارآفرینی دیجیتالی این مجموعه می‌باشد.

 

توییتر، شرکت تبلیغات موبایلی مشهور MoPub خریداری کرده است

 

و این اهرم خوبی برای توسعه فعالیت‌های تبلیغاتیان و جذب درآمد است.

برخی از تحلیل گران فناوری اطلاعات، مدل کسب و کار توییتر، فیس بوک

و گوگل را کاملاً با هم متفاوتم یدانند، بر خلاف نظر عمومی که معتقدند،

شیوه کسب و کار این سه سایت مشهور، تقریباً شبیه به هم هست.

گوگل و فیسبوک و توییتر، هر سه از تبلیغات درامد هنگفتی دارند

و این درامد، ارتباط زیادی به رشد شمار کاربران ان ها ندارد. ان چه مهم است،

جذب کسب و کارهای مختلف در عرصه‌های گوناگون و ترغیبان ها به راه اندازی

صفحه در این مجموعه است که منجر به جذب مخاطب و ایجاد محفلی

اینترنتی برای تبادل اطلاعات و ارتباطات بین خریداران و مصرف کنندگان می‌شود.

گوگل، مدل کسب و کارش بر اساس ترغیب مشتریان و کاربران به خرید

آنلاین استوار شده است. در حالی که فیس بوک، غول شبکه‌های اجتماعی

اینترنت می کو. شد تا با بررسی هویت اصلی و جمع آوری اطلاعات

از جنس و ملیت و علاقمندی های کاربرانش، درامد زایی کند. توییتر،

روشی کاملاً متفاوت با این دو غول دنیای وب دارد. توییتر، برایش جنسیت

و ملیت و علاقمندی های خرید شما در حوزه آنلاین اهمیتی ندارد.

مدل کسب و کار توییتر، بر این استوار شده است که ” در ذهن

شما همین الان چه می‌گذرد”. این اصل مهمی است که کسب و کار

توییتر را رونق بخشیده است.

Google offers targeting based on shopping “intent”.

Facebook offers targeting based on customers’

real identities and demographics

Twitter offers targeting based on what’s on our minds right now.

تبلیغ کنندگان در دنیای امروزی، خیلی علاقه دارند تا بدانند که در

ذهن شما همین الان چه می‌گذرد. به چه چیزهایی فکر می‌کنید

و مشغولیات ذهنی شما چیست. موضوعی که توییتر، بستری

برای ارائه ان می‌باشد. نرم افزارهایی چون

، Custom Audiences and MoPub’s mobile در توسعه درآمد

توئیتر نقش زیادی داشته‌اند.

(بازوی تبلیغات متنی توییتر)

(بازوی تبلیغات متنی توییتر)

البته نباید اپلیکیشن پخش ویدئوهای 6 ثانیه ای توییتر که از طریق نرم افزار

Vine ارائه می‌شود، در توسعه کسب و کار توییتر نادیده گرفت. این

شرکت در اکتبر 2012 توسط توییتر به مبلغ 30 میلیون دلار خریداری شد.

قابلیت تولید و به اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی 6 ثانیه ای، قابلیتی بود

که زمینه گسترش کسب و کار توییتر را فراهم کرد. این نرم افزار

در سال 2013 میلادی، در فهرست 50 نرم افزار اندریو برتر سال

توسط مجله مشهور تایم انتخاب گردید.

(بازوی تبلیغات ویدئویی توییتر)

(بازوی تبلیغات ویدئویی توییتر)

نرم افزار واین در نشانی https://vine.co ارائه شده است.

دنیس برمن در سال 2013 در وال استریت ژورنال نوشت که بیش

از 90 درصد درامد توییتر، از راه تبلیغات بدست می‌آید و این تبلیغات،

لینکی نیست که با بنر نشان داد شود. مدل تبلیغاتی توییتر،

B2B business-to-business است که بنگاه – بنگاه را هدف قرار می‌دهد.

توییتر، بستری برای معرفی مطلوب بنگاه‌های تجاری با یکدیگر است.

(مقاله دنیس برمن در وال استریت ژورنال درباره مدل کسب و کار توییتر)

(مقاله دنیس برمن در وال استریت ژورنال درباره مدل کسب و کار توییتر)

استراتژی تجاری توییتر را خیلی‌ها در وال استریت، مخفی می‌دانند

و از آن به عنوان جعبه سیاه یاد می‌کنند. مفهومی که شاید در عمل

هم همینطور باشد. در برخی از نظرات کارشناسان، به چنین جملاتی برخورد می‌کنیم:

The Company provides little insight into how intends to execute its strategy

Undifferentiated strategy, unclear business model, and uncontrolled accounting and reporting

جمله کاملاً روشن است و اهمیت مجهول بودن استراتژی کسب و کار

آنلاین توییتر را نشان می‌دهد.

 

مالکیت معنوی توییتر، موارد زیر را اشاره می‌کند:

 

Our products and services incorporate complex

software and we encourage employees to

quickly develop and help us launch new and

innovative features. Our software has contained

, and may now or in the future contain, errors, bugs or vulnerabilities.

محصولات و خدمات ما، از نرم افزار ترکیبی و پیچیده بهره می‌برد که

کارمندان را تشویق می‌کند تا به سرعت، ظرفیت‌های نوآورانه را در

این مجموعه راه اندازی و توسعه دهند. این کلمه پیچیده و ترکیبی،

نشان می‌دهد که مدل تجاری توییتر، قطعاً از لایه‌های مختلفی تشکیل شده

است که شناختان به سادگی امکان پذیر نمی‌باشد.

 

کلام آخر

 

صحبت درباره کارآفرینی دیجیتالی 140 حرفی توییتر، در یک گفتار امکان پذیر

نیست و باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها، در هفته‌های آتی، به بررسی

ساختارهای مختلف کسب و کار موفق توییتر در فضای مجازی خواهد پرداخت

تا کارآفرینان جوان ایرانی نیز با این ظرفیت‌ها و مدل‌های کسب و کار در

دنیای آنلاین آشنا شوند. در اقتصاد دانش بنیان knowledge based economy،

باید بر بال دانش و اندیشه سوار شد و زمینه‌های کارآفرینی آی تی

محور ICT based entrepreneurship را فراهم کرد. توییتر مثال خوبی

بود برای کسانی که می‌خواهند، با ایده‌های خلاقانه، مدل تجاری

متفاوتی را طراحی و راه اندازی کنند و از دنیای کلمات و ایده‌ها، پول سازی کنند.

http://bit.ly/1GTDhuI

http://bit.ly/1AJ0HO9

http://bit.ly/1BN7rAH

http://blog.pecgroup.ir/post/31